LECH KOWALCZYK „JESTEM DRZEWEM” – RYSUNKI WYOBRAŻONE
Projekt wystawy „Drzewem jestem” w całości powstał w latach 2019 - 2022, składa się na niego ponad 60 wielkoformatowych ołówkowych i ołówkowo-kredkowych rysunków. Realizacja projektu artystycznego, stała się sposobem na uwolnienie się od ciężarów niespodziewanej izolacji jakie narzucił nam czas pandemii i nieprzewidywane rozmowy z ludźmi o ich samotności.
Prawie wszystkie prace prezentowane na wystawie swój początek miały w realnej rzeczywistości nadwiślańskich łąk i odludnych teras zalewowych. To tamtejsze wierzbowe „matuzalemy” są ich pierwowzorem, które później w przestrzeni pracowni stawać się poczęły metaforycznym „obrazem człowieczym”.
To właśnie metafora staje się sposobem na przekazanie odbiorcy treści zaczerpniętych przez twórcę z jego „wewnętrznych światów równoległych”. Wymaga od nas własnych refleksji, zmuszając do poznawanie samych siebie, do ciągłego poszukiwania „schopenhauerowskich aspektów życia” - sprzyjających przestrzeni, gdzie moglibyśmy znaleźć najbardziej dogodne warunki do zrozumienia siebie, a przede wszystkim do konieczności zrozumienia drugiego człowieka,
Ileż odpowiedzi na nurtujące nas pytania znajdziemy, gdy rozmawiać zaczniemy z drzewami. Jeśli będziemy umieli patrzeć, zobaczymy w nich niewyczerpana moc dobroci, czułości i delikatności. Gdy zacz-niemy z nimi rozmawiać, nauczymy się od nich wielkoduszności, empatii i współczucia.
W aspekcie ontycznym stoją one wysoko ponad nami, same w sobie są bytem nie uwarunkowanym, udzielają bytu innym istotom, zarazem nie czerpiąc go skądinąd jak z samych siebie.
Sens tych rozmów bierze się z tego, że i one, jak i my, jesteśmy na ziemi po coś. Tyle będziemy warci, ile z siebie damy innym. Uczmy się od drzew.
Praca nad tym rysunkowym projektem umożliwiła mi twórcze porównywanie opowiadanych emocji przez ludzi pozostających w osamotnieniu, z moimi własnymi - zaczerpniętymi z moich „światów równoległych - i późniejsze swobodne przekształcanie ich w dzieła artystyczne. Stała się odmiennym działaniem artystycznym od wszystkich moich poprzednich prac. Pozwoliła za to na połączenie intuicji artysty, dualistycznej drogi graficzno-filozoficznej, z wrażliwością i światem naszych wyobrażeń, tak bardzo w tym okresie zależnych od czynnika zewnętrznego.
Metafora artystyczna uświadomiła mi istnienie, a ludziom „współtworzącym” mój projekt, na ujawnienie ich własnych światów współistniejących obok lub poniżej progu świadomości, dzięki czemu moje graficzne nazwanie tego „nienazwanego”, także im podpowiadało istnienie takich niewidzialnych światów równoległych.
Rysowałem ich opowieści, podpowiedzi słowne, a nawet szkicowe wyobrażenia, obrazowałem w swoich pracach stany emocjonalne poprzez użycie stosownego języka metafory malarsko-graficznej czy filozoficznej, dając możliwość rozmowy o bytach ostatecznych, jakimi bywają antynomie światopoglądu, religii, indywidualnych doświadczeń życiowych, dysputa nad zagadnieniami natury ludzkiej, i ta destrukcyjna dla naszych świadomości, wymuszona samoizolacja.
Ludzie nieznani przekazywali mi opowieści autentyczne i legendy, szkice rysunkowo-opisowe rzeczy trudnych do nazwania. Opisywali swoje problemy i stany lękowe. Zdarzało się, że stawałem się ich ocza-mi, bywałem artystą, „lekarzem ich dusz”, rysując ich wyobrażenia, marzenia, chorobowe stany lękowe, pomagając intuicyjnie w stanach depresji czy nie radzeniu sobie z samotności.
Świat jest wolą - tak brzmi naczelna zasada konstrukcji świata - wg filozofii (pana) Schopenhauera. Pozwólmy więc zaistnieć światom współistniejącym w nas. Nie bójmy się rozmawiać z przyrodą.
Lech Kowalczyk
Ur. w 1954 r. w Katowicach. Studiował na katowickim Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, uzyskując dyplom w 1978 r. z projektowania graficznego pod kierunkiem prof. Tadeusza Grabowskiego oraz z rysunku i malarstwa u prof. Romana Nowotarskiego. Stypendysta Ministerstwa Kultury w 1979 r.
W swej działalności twórczej maluje obrazy, rysuje, zajmuje się grafiką warsztatową i wydawniczą. Projektuje plakaty, ilustracje książkowe, scenografie, instalacje artystyczne oraz aranżacje wystaw. Zajmuje się design’em przemysłowym i architektonicznym. Wieloletni projektant i wykonawca scenografii, autor druków i wystawy okolicznościowych dla Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Katowicach w latach 1987 - 1999, dla Międzynarodowego Konkursu Gitarowego w Tychach w latach 1986 - 2014, Konkursu Wokalistyki Operowej w Bytomiu w latach 1981 - 1993, aranżacji wystawienniczych na Targach w Poznaniu, Lipsku i Katowicach.
Projektuje obiekty małej architektury i architekturę wnętrz. Projektant showroom’u dla fabryk produkujących fotele samochodowe firmy Adient. Jest autorem medali i statuetek rzeźbiarskich, w tym m. in. medal „Honorowy Obywatel Miasta Tychy”, zaprojektował logo i komplet elementów stylu firmowego (branding) dla Browarów Tyskich, MOSIR -u w Zabrzu i Bieruniu, styl firmowy Międzynarodowego Konkursu Gitarowego Silesian Guitar Autumn w Tychach oraz logo i styl firmowy Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego nr 1 w Tychach oraz ponad 90 innych znaków firmowych.
Indywidualne wystawy: w Teatrze im. St. Wyspiańskiego w Katowicach - 1978, na festiwalach: FAMA w Świnoujściu - 1977, w Szczawnie Zdroju - 1978; w Lizbonie - 1979, w „Galerii na Piętrze” Miejskiego Centrum Kultury w Tychach - 2006, 2009, w galerii MDK nr 1 w Tychach - 2015, w Miejskiej Galerii Sztuki OBOK w Tychach - 2016, 2021, w Galerii Centrum Kultury Wrocław-Zachód - 2017, na festiwalu Filmów Górskich w Szczyrku w 2017, w Oświęcimskim Centrum Kultury - 2019, 2021, 2022, w Galerii „Chłodna 20" Suwalskiego Ośrodka Kultury - 2021, w Muzeum Miejskim w Żywcu - 2022.
Brał udział w 13. Biennale Grafiki w Ljubljanie - 1979, Biennale Rysunku w Rijece w latach: 1980, 1982, 1984, Biennale Rysunku w Cleveland (Anglia)- 1984, Biennale Grafiki w Biella (Włochy) -1984, Triennale Rysunku w Kaliszu - 1986, V Biennale Portretu w Tuzli (Bośnia i Hercegowina) - 1988. Wystawiał swoje plakaty na Lahti Poster Biennale w latach: 1984, 1988, 1990 .
Otrzymał pierwsze nagrody w konkursach na rysunek ZPAP w Katowicach w 1978 i 1979 r, oraz w roku 1982, kiedy otrzymał dwie pierwsze nagrody równorzędne. Prace rysunkowe wyróżniono w 4-albumowym wydawnictwie „Contemporary Art Print of the World” przez International Art Center Kioto - 1989, prezentującym sylwetki i prace 330 artystów z 52 krajów świata.
Prace autorskie: obrazy, grafiki, rysunki znajdują się w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Rysunki zakupiła Ambasada Szwajcarii w Jugosławii i kilka kolekcji prywatnych w Niemczech.
Pracował m.in.: dla Targów Poznańskich i Targów Katowickich, Browarów Tyskich i Kompanii Piwowarskiej w Poznaniu, dla Huty Szkła Saint-Gobain, Zakładów Hutchinson Polska oraz zakładów firmy Johnson Controls i Adient, dla Opery Śląskiej w Bytomiu, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Urzędów Miejskich w Tychach i w Bieruniu, dla Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A.
Szukając artystycznych inspiracji wspina się w Tatrach, w górach Włoch, Francji, Szwajcarii, czy na Kaukazie. Ze szkicownikiem w ręku wędrował po Tatrach i Karkonoszach, górach Maroka, peruwiańskich Andach i Himalajach Nepalu. W efekcie tych wędrówek powstawały cykle prac i wystaw malarskich, graficznych i rysunkowych; „Świat wokół mnie”, „ Na krańcach świata”, „Przestrzeń Zamknięta - Przestrzeń Otwarta”, „Na szlaku karawan”, „Szczeliny lodowe”, „ Andyjski Kobierzec”, „Jestem Drzewem”.
FR